lauantai 21. joulukuuta 2013

Väärät sanat


Kotimaisen kirjallisuuden tuntemus -etätentistä tuli kolmonen. Siihen on tyytyminen.

Vaikka itsenäinen etäopiskelu on mukavaa ja sopii minulle, olisi lähiopiskelusta joskus hyötyä. Luennoilla joku osaavampi selittäisi asioita, kertoisi olennaisen. Tietysti ihminen pystyy ottamaan näistä itsekin selvää, mutta se vie aikaa, on vaivalloista ja epävarmaa. Tulokset näkyvät kolmosina.

Nyt minulla kuitenkin on 95 opintopistettä koossa. Tänä vuonna enempää ei tule. Olen jumissa kirjoittamisen proosakurssin kanssa enkä edes kuvittele tekeväni sille enää mitään ennen joulua. En kerta kaikkiaan kykene ajattelemaan niin monia asioita kuin minun pitäisi kun nyt olen kakkostehtävän B-kohdassa. Tehtävä kuuluu näin: " Lue Löytyn ja Launiksen tekstit sekä Neikala-Papinniemen kirjasta joko osio Kuolema, Syntymä tai Rakkaus. Pohdi erilaisia tapoja tulkita proosatekstejä. Valitse novelli ja analysoi se. Pohdi tekstin teemoja ja erittele sitten tekstiä edellisen tehtävän käsitteiden avulla. Tarkastele teematulkintojasi lähiluvun tulosten avulla. Tiivistä eri tulkintatapoja koskevat pohdintasi ja analyysisi esseeksi. 4-6 sivua."

Siis lue, pohdi, valitse, analysoi, pohdi uudestaan, erittele, tarkastele ja tiivistä.

 Ihan liikaa, ihan vääriä sanoja.

Joulunaluksen oikeat sanat ovat pese, imuroi, silitä, kiillota, kuori, paista, keitä ja paketoi. Näistä selviän, en noista toisista. Nyt.

Hyvää joulua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti