keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Epäaidon erottaa heti


Olen ihmetellyt yliopiston opintotietojärjestelmää, Korppia. Siellä on paitsi tietoja kursseista, myös tietoja siitä, kuinka moni ja millä arvosanoilla kursseja on suoritettu. Se, mikä minua on ihmetyttänyt on kurssisuoritusten vähäisyys. Esimerkiksi oma viimeisin suoritukseni, Omaelämäkerrallisen kurssin suoritus, ei näkynyt siellä ollenkaan.
Kysyin asiaa ja nyt tiedän, että kaikki suorituksia ei näytetä Korpissa, riippuu siitä, kuka suorituksen arvioi. Hyvä tietää, etten enää ihmettele, jos kurssille on ilmoittautunut 80 ihmistä ja suorituksia tulee vain 20.

Muuten olen vetkutellut monta päivää proosakurssin aloituksen kanssa. Ensimmäinen tehtävä oli kirjoittaa tosipohjainen kertomus. Helppoa kuin mikä, luulisi.Sain kuitenkin kehitettyä aloittamisesta niin suuren ongelman, että yöunetkin olivat vaarassa. Kunnes sitten tänä aamuna keksin, mistä kirjoitan ja nyt kertomus on valmis.

Kertomuksessa kiroillaan aika paljon. Sille ei mahda mitään, ihmisten täytyy saada puhua niin kuin puhuvat. Näen heti - kaikki muutkin näkevät - jos tarinan henkilöt puhuvat epäaidosti.

Kiroilemisessakin täytyy olla aito. Minulla oli kerran, hirveän kauan sitten, poikaystävä, jonka lempilausahdus ja järein kirosana oli: "Voi herranpieksut". Eihän semmoisesta mitään voi tulla, mies kiroilee kuin eunukki.

Asiasta toiseen. Kerään parhaillaan rohkeutta voidakseni tarjoutua kouluihin sijaiseksi. Olen selannut nettikeskusteluja sijaisena työskentelemisestä ja yrittänyt päästä perille, olisiko minulla mahdollisuuksia. Voisi olla.

Haluaisin kokeilla opettajan työtä tavallisessa koulussa. Olenhan minä nyt kansalaisopistossa opettajana, mutta se on erilaista.

Mitään haaveita ja unelmia ei pitäisi hautoa loputtomiin. Kaikkea, mistä haaveilee ja mikä on mahdollista, pitäisi edes kokeilla. Sen takia kerään nyt rohkeutta soittaakseni jollekin rehtorille ja kysyäkseni töitä.

Nettikeskustelujen perusteella sijaiseksi pyrkiminen tosin voi olla jokseenkin itsetuhoinen hanke.

2 kommenttia:

  1. Sillä periaatteella olen mennyt, että ainakin yritän tehdä osan haaveista todeksi. Harmillista vain minun tapauksessani, että juurikin tämä opettaminen vie energiaa niiden toteuttamiselta! Olen onnistunut ehkä kerran tai kaksi tekemään palkkatyökseni jotain sellaista mistä oikeasti pidän tai mihin olen luontunut... ja minullahan on ollut hommia kuin Aku Ankalla ikään. Kannustan sinua silti haaveessasi, ethän muuten saa tietää. Opettamiseen olen kehittänyt pragmaattis-raadollisen suhtautumisen, en siitä muuten selviäisi. Ai niin, huumorilla kannattaa lähteä liikenteeseen, itseään ei saa ottaa liian vakavasti. Ja olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä kiroilemisesta - kiroilu ei ole nyhveröitten hommaa. Kylän äijiltä opin alkeet, taimitarhan muijat jatkojalostivat, laivaväki vei sen uusiin ulottuvuuksiin ja mettäalan miehiltä opin parhaimmat vivahteet. Nyt sitten yritän myös olla välillä kiroilematta ;-)

    VastaaPoista
  2. Olen kuunnellut muutamien opettajien tarinoita ja niiden perusteella opettaminen on raskasta työtä. Mutta kuten sanoit, enhän saa tietää, jos en pääse kokeilemaan.
    Usein se, mitä emme itse tee, näyttää hohdokkaalta.

    VastaaPoista